Σοφότεροι οι Έλληνες εξαγωγείς μέσα στην πανδημία

Σοφότεροι οι Έλληνες εξαγωγείς  μέσα στην πανδημίαΣοφότεροι οι Έλληνες εξαγωγείς  μέσα στην πανδημία

Μαθήματα προσαρμοστικότητας, ευελιξίας και ψηφιακού μετασχηματισμού πήραν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις από την πανδημία, που ανέτρεψε εν μία νυκτί τα δεδομένα τους σε όλα τα επίπεδα, όπως τονίστηκε στο πάνελ «Εξωστρέφεια και εξαγωγές στις νέες συνθήκες» του Thessaloniki Helexpo Forum, που διοργανώνει η ΔΕΘ-Helexpo στο Συνεδριακό Κέντρο «Ι.Βελλίδης».

«Μέσα από τη δυσάρεστη αυτή εμπειρία μάθαμε να λειτουργούμε με ψηφιακό τρόπο» ανέφερε ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, κ. Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης, σημειώνοντας πως οι κινήσεις που υπαγόρευσε ο κορωνοϊός στο πεδίο αυτό ήταν: μια σειρά πρωτοβουλιών με ψηφιακό χαρακτήρα, όπως πλατφόρμες που δημιουργήθηκαν για να μπορούν οι εξαγωγείς να βρίσκονται εγγύτερα στις ξένες αγορές, αλλά και ενέργειες για να διατηρηθεί «ζεστή» η επαφή με όλους αυτούς που ήθελαν να επενδύσουν στη χώρα, ώστε να μην χαθούν σχέσεις που είχαν χτιστεί. «Είχαμε φτιάξει ένα στρατηγικό εθνικό σχέδιο εξωστρέφειας, με 53 δράσεις και 87 ενέργειες. Με την πανδημία το σκεπτικό μας ήταν να σώσουμε αυτό που είχαμε ξεκινήσει, να προκρίνουμε αυτό που λειτουργεί, να ψηφιοποιήσουμε ό,τι μπορεί να ψηφιοποιηθεί, να προετοιμαστούμε για να εφαρμόσουμε το σχέδιό μας και να κρατήσουμε στενή σχέση με τους επενδυτές» σημείωσε ο κ. Φραγκογιάννης. Αναφερόμενος δε γενικά στις κινήσεις εξωστρέφειας και πριν την πανδημία, τόνισε πως δημιουργήθηκε η εικόνα της χώρας ως ασφαλούς επενδυτικού προορισμού, ως αξιόπιστου εταίρου με τον οποίο μπορεί κανείς να συνομιλήσει.

Από την πλευρά της η βουλευτής και αναπληρώτρια Τομεάρχης Απόδημου Ελληνισμού και Εξωτερικού Εμπορίου του ΣΥΡΙΖΑ, κα Θεοδώρα Τζάκρη, αναφέρθηκε σε ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα και πρέπει να αξιοποιήσει ειδικά στις δύσκολες αυτές στιγμές, που είναι το καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό της. «Αυτός είναι ένας συντελεστής που αν αξιοποιηθεί, θα δώσει στην οικονομία τη δυνατότητα να κάνει το άλμα από την παραδοσιακή στην ψηφιακή μορφή. Η νεανική επιχειρηματικότητα με έμφαση στις νέες τεχνολογίες θα πρέπει να αποτελέσει τη νέα σημαντική βιομηχανία της χώρας» σημείωσε.

Παράλληλα, έκανε έναν μίνι απολογισμό του έργου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο πεδίο της εξωστρέφειας, ενώ μίλησε επίσης για την αύξηση των εξαγωγών κατά 31% την περίοδο 2016-2019, που σε μεγάλο βαθμό, όπως είπε, επετεύχθη μέσω της βελτίωσης της συνεργασίας του υπουργείου Εξωτερικών με τους συναρμόδιους φορείς.

Με τη φράση «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται» συνόψισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ.Γιώργος Κωνσταντόπουλος, τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν οι Έλληνες εξαγωγείς την πανδημία αρχικά, λέγοντας χαρακτηριστικά πως έδωσαν εξετάσεις σε όλο τον κόσμο και ανταποκρίθηκαν στις δυσκολίες της περιόδου. Πλέον όμως, όπως τόνισε, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας καλούνται από διαχείριση της κρίσης να κάνουν διαχείριση του φόβου. Αναφερόμενος στα πρόσφατα κρούσματα σε επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, εξήγησε πως τα προβλήματα είναι μεγάλα στον χώρο της παραγωγής και ζήτησε υγειονομικά πρωτόκολλα από τον ΕΟΔΥ στη βιομηχανία και δη στη βιομηχανία τροφίμων, από το χωράφι και την παραγωγή μέχρι το ράφι. «Τι θα συνέβαινε αν αυτό το θέμα στα Γιαννιτσά προέκυπτε νωρίτερα; Θα σάπιζαν 500.000 ροδάκινα πάνω στα δέντρα;» αναρωτήθηκε και σημείωσε πως η κρίση έκανε τους εξαγωγείς σοφότερους, διδάσκοντάς τους ότι η προσαρμογή στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες είναι πολύ σημαντική.

Η πανδημία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο οι εξαγωγικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τις εξαγωγές και τις συναλλαγές τους, όπως ανέφερε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Alumil, κ. Γιώργος Μυλωνάς. «Διαπιστώσαμε πως πλέον η προμήθεια πρώτων υλών δεν είχε να κάνει μόνο με την τιμή ή την ποιότητα, αλλά με τη γεωγραφία, την πολιτική, τη γεωστρατηγική. Διαπιστώσαμε πως το στοιχείο του local είναι πολύ σημαντικό πια για μια επιχείρηση. Πως χρειάζεται τρομερή συνέργεια για να μην εξαρτάται από τους εξωτερικούς παράγοντες, πως το θέμα της διαφάνειας είναι πολύ σημαντικό και ότι αν δεν γίνεις digital, για να γίνεις διάφανος, δεν θα μπορείς να αναπτύξεις τις εξαγωγές σου» ανέφερε ο κ. Μυλωνάς.

Για τον αντίκτυπο της πανδημίας στο Delphi Economic Forum, που αναβλήθηκε πέντε μέρες πριν από τα εγκαίνιά του, ενώ θα υποδεχόταν 3.400 συνέδρους, από τους οποίους 1.000 από το εξωτερικό, μίλησε ο πρόεδρος του φόρουμ, κ. Συμεών Τσομώκος. Τόνισε πάντως πως το Delphi Economic Forum προσπάθησε να κρατήσει ζωντανές τις σχέσεις του με τις μεγάλες δεξαμενές σκέψης της Ευρώπης, διοργανώνοντας από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο, οπότε και πραγματοποιήθηκε on line, 32 webinars. «Πρέπει να είμαστε παρόντες στο εξωτερικό. Θεωρώ πως πρέπει να είναι μια καθαρά εθνική προσπάθεια οι εξαγωγές, δεν χωράνε πολιτικές αντιπαραθέσεις. Πρέπει όλοι μαζί να προσπαθήσουμε και κυρίως να διευρύνουμε την παραγωγική μας βάση, για να βελτιώσουμε τις εξαγωγές μας» ανέφερε.

Στην τεράστια ευκαιρία που προέκυψε εν μέσω πανδημίας για ένα έξυπνο προϊόν της εταιρείας του, το οποίο όμως έμενε την τελευταία πενταετία στο συρτάρι, μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της Entranet, κ. Λευτέρης Παπαγεωργίου. Το talk2lift, σύστημα φωνητικού ελέγχου της καμπίνας του ασανσέρ, χωρίς να χρειάζεται να πατάς το κουμπί, που εγκαταστάθηκε πρόσφατα στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης και για το οποίο υπήρχε ζήτηση ακόμα και από τον δήμο του Λος Άντζελες και τη Google, βρέθηκε ξαφνικά να γίνεται ανάρπαστο στις διεθνείς αγορές. «Η αγορά έχει συγκεκριμένες ανάγκες. Όταν θέλει κάτι θα το βρει. Ο κορωνοϊός δημιούργησε ανάγκες για προϊόντα. Εμείς πρέπει να διαβάσουμε

αυτές τις ανάγκες και να δημιουργήσουμε τα προϊόντα. Η Ελλάδα έχει επιχειρηματίες που μπορούν να το κάνουν αυτό» σημείωσε ο κ. Παπαγεωργίου.

Τον συντονισμό του πάνελ έκανε ο δημοσιογράφος κ. Θεολόγος Ηλιού.

Το site του Thessaloniki Helexpo Forum είναι το https://www.thessaloniki-helexpo-forum.gr/, από το οποίο προβάλλονται live streaming όλες οι εργασίες.